Levering
Kategorier
Nyhedsbrev

Carl Larssons verden

Der er 19 varer.

Carl Larsson malede altid fra sit eget hjem og egen familie. Han havde 9 børn


Karin og Carl Larsson


Karin (1859-1928) og Carl (1853-1919) Larssons hjem i Sundborn var en symbiotisk skabelse af parret Larsson, men Carl fremstillede det udelukkende som sin kreation. Hvordan kan det være, at Karin, der var uddannet kunstner, gik med til at skjule sine kunstneriske frembringelser bag sin mands navn?

Mange forskere mener, at Karins kunstneriske karriere ophørte, da hun giftede sig med Carl, men det var først på dette tidspunkt, at hendes kunstneriske virksomhed i det hele taget blev offentlig kendt. Ægteskabet gav hende netop mulighed for at fortsætte sit kunstneriske arbejde. Hendes ambivalente indstilling til sin egen arbejdsidentitet gjorde, at hun i stedet valgte rollen som kunstnerhustru. Psykisk og eksistentielt var det umuligt for mange af borgerskabets døtre at erkende deres egen kapacitet, eftersom de savnede patriarkatets anerkendelse, og Karins fornægtelse af sin kunstneriske produktion og dermed af sin egen formåen blev forstærket i ægteskabet med Carl.

Carl og Karin Larsson bidrog til et nye kvindeideal. Det skete ved at benægte Karins kunstneriske indsats og deltagelse i tilblivelsen af hjemmet. I billederne fra Sundborn er Karin altid nærværende, men af og til er det bare som en gennemsigtig skygge. Carl betonede altid hendes rolle som husmor, hvortil han anvendte forskellige symboler på håndarbejde. Karin er for eksempel nærværende i akvarellen Blomstervinduet gennem garnnøglet og strikketøjet, som er placeret på bordet foran den tomme stol

Karin og Carl Larsson skabte et nationalt ideal, som den dag i dag er en vigtig del i konstruktionen af det “typisk svenske”. Det var imidlertid ikke et demokratisk ideal men skabt udfra en patriarkalsk magtfordeling kønnene imellem.